Tee minusta juttu!

Home  >>  Yleinen  >>  Tee minusta juttu!

Tee minusta juttu!

On tammikuu 28, 2015, Posted by , In Yleinen, By , , With No Comments

Kohtaus elävästä elämästä. Enemmän kuin kerran. [Kiitokset Tuomas!]

– Mulla on firma. Tehkää siitä juttua.

– Mitenkäs tämä aihe kääntyy meidän lehden jutuksi?

– En minä tiedä, sinähän se toimittaja olet.

Tässä kiteytyy yritysviestinnän ja median välinen vaikea suhde. Kaikkine väärinymmärryksineen kyseessä voisi olla romanttinen komedia, ellei keskinäinen ymmärryksen puute olisi niin todellinen. Varsinkin yrityksillä ymmärrys median tarpeista on usein puutteellinen ja näkökulma rajallinen.

Perusyrityksen olemassaolo tai tuotteet eivät yleensä ylitä juttukynnystä, koska niistä ei ole a) kerrottu, b) kerrottu kiinnostavasti tai c) laitettu kontekstiin.

Viestintä median suuntaan (yrityskielellä: ”kukaan ei ole kirjoittanut meistä”) epäonnistuu siksi, että ei ole pohdittu omaa viestiä eikä tunneta median toimintatapoja.

Kiinnostava kerronta vetoaa perustarpeisiin. Pelkkä ominaisuusluettelo tai lakoninen toteamus vallankumouksellisesta tuotteesta ei täytä kiinnostavuuden kriteereitä. Onko esimerkkejä elävästä elämästä, ihmisiä kertomassa, kiinnostavaa prosessia tai ongelmaa ratkaistuna? Miksi tämä juttu kiinnostaisi minua (tai mediani yleisöä) ja miten tämä eroaa näistä kymmenistä muista samankaltaisista, on toimittajan peruskysymys sinulle ja itselleen. Yrityksen tuotteet eivät ole kiinnostavia sellaisenaan (ellet sitten ole Apple), vaan kiinnostavuus määrittyy sen mukaan mitä ne voivat tehdä puolestasi.

Konteksti on asian yhteys laajempaan todellisuuteen. Mikä on tämän hyöty yleisesti ja erityisesti, mikä on uutta ja miksi sillä on merkitystä ja miten tämä liittyy Suomen talouselämään. Onko tämän yrityksen tai tuotteen skaala tuhansia vai miljoonia ja miksi se eroaa muista.

On väärin sanoa, että kaikki yritykset ovat kiinnostavia, kun niistä oikein kerrotaan. Sen sijaan hyvin tehty analyysi yrityksen tiedottamisesta ja sen aiheista (ja aiheellisuudesta) palvelee paitsi yritystä niin myös toimittajia. Tärkeät viestit eivät jää lähettämättä ja vähemmän tärkeät tarttuvat relevanssin seulaan.

Otto Aalto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *