Teksti – Osa yrityskuvaasi

Home  >>  Yleinen  >>  Teksti – Osa yrityskuvaasi

Teksti – Osa yrityskuvaasi

On tammikuu 28, 2015, Posted by , In Yleinen, By , , With No Comments
Asiakkaat vaativat yrityksesi tuotteilta ja palveluilta heitä puhuttelevaa sisältöä. Mikäli tuotteesi ei ole erityisen kuvauksellinen, kerrot siitä tekstein. Teksti on sisällön ydintä. Siksi sillä on väliä.

Huonosti muotoiltu, sisäpiirin kirjoittama ja slangin saastuttama hehkutus kylmentää kuumimmankin kiinnostuksen. Asiantuntemus tulee esille muutenkin. Pitkät lauseet ja hankalat ilmaisut saattoivat olla hyväksyttäviä männävuosisatojen korkeakirjallisuudessa, mutta netinnopeudella liikkuvassa nykymaailmassa niukannapakka ilmaisu on päivän sana.

Kirjoittamasi tekstit kertovat paljon muutakin kuin vain asiaa. Ne ovat ikkuna yrityksesi sieluun. Niiden avulla myös arvioidaan sinun ja yrityksesi pätevyyttä.

Suuressakin tekstissä pienet yksityiskohdat voivat olla tärkeitä ja pienet tekstit olla suurimerkityksisiä.  Kahden yrityksen samansisältöinen teksti: toinen kirjoittaa kieliopillisesti oikein ja oikeinkirjoituskin on kunnossa. Toisella taas on tekstissä muutama yhdyssanavirhe ja pilkutus unohtunut.  Kumpi tekee paremman vaikutuksen?

Pienetkin viestit yrityksestä ansaitsevat huomiosi. Millaisia ovat sähköpostisi, pikaviestisi ja tekstarisi? Kirjoitatko kokonaisia lauseita ja se, onko tervehdyksesi muutakin kuin ”Moi,” voivat vaikuttaa yllättävän paljon mielikuvaan yrityksestäsi.  Viisas ystäväni on sanonut, että jos tekstiä pitää ryydittää hymiöillä, ei asia ole sanottu riittävän selkeästi.

Harva lukija osaa lukea rivien välejä juuri niin kuin kirjoittaja on tarkoittanut. Useimmat näkevät rivien väleissä vain tyhjää.

Otto Aalto

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *